
Наўрад ці ў гэты дзень будуць святочныя канцэрты. І расцяжку на цэнтральным праспекце мы таксама не пабачым. Аднак да гэтага дня прымеркавана некалькі мерапрыемстваў: лекцый, прэзентацый, кінапраглядаў. Безумоўна не на дзяржаўным узроўні.







Што ж адбываецца з нашым нібыта памяркоўным грамадствам?

Максім Дзмітрыеў
Максім Дзмітрыеў, выпускаючы рэдактар квір-інфапартала «Ягада» лічыць, што ў параўнанні з пачаткам 2000-х узровень талерантнасці зараз вышэй. У вялікай ступені гэта звязана з тым, што з'явілася новае пакаленне, якое прасцей ставіцца да гомасэксуальнасці. Разам з тым ён заўважае, што ўзровень фобіі з боку ўладаў не паменшыўся. «І міліцыя, і іншыя ўладавыя структуры не прызнаюць факт існавання гомасэксуалаў і праблемаў, з якімі суполка сутыкаецца».
Квір (ад ангельскага queer — «іншы») — тэрмін, які выкарыстоўваецца для абазначэння любой, не адпавядаючай традыцыйнай, мадэлі паводзінаў і ідэнтычнасці.
У Беларусі не праводзяцца даследаванні наконт узроўню гамафобіі грамадства і адпаведная статыстыка не збіраецца. Але згодна з даследаваннем, падрыхтаваным еўрапейскай філіяй Міжнароднай асацыяцыі лесбіянак і геяў (ILGA), Беларусь займае 43 з 49 месца ў рэйтынгу краін, прыдатных для жыцця грамадзян гомасэксуальнай арыентацыі. Аўтары дакладу высветлілі, што Беларусь адпавядае толькі трынаццаці працэнтам крытэраў, па якіх ILGA вызначае ўмовы сацыяльнай роўнасці для жыцця сэксменшасцяў.

Сімвал Міжнароднага дня барацьбы з гамафобіяй. Фота з wikipedia

Эдвард Тарлецкі. Фота з gayby.net
Эдвард Тарлецкі — досыць вядомая ў Беларусі персона. Калісьці ён узначальваў Лігу сэксуальных меншасцяў «Лямбда». Ужо некаторы час Эдвард жыве за мяжой. Каб параўнаць сітуацыю са стаўленнем да ЛГБТ у Беларусі і ў іншых краінах, Эдвард прыводзіць прыклад Украіны:

Ілюстрацыйнае фота з інтэрнэта
Тры гады таму на вуліцах Мінска мы правялі апытанку на тэму, ці ёсць у Беларусі гамафобія. Большасць апытаных тады лічыла, што ў іх атачэнні гамафобіі не існуе, і толькі адзін чалавек заявіў, што з'яўляецца гамафобам.
— Чаму з-за дрэнных эканамічных умоваў зачыняюцца заводы? Чаму няма прасторы для індывідуальнага прадпрымальніцтва? Чаму маладыя сем'і не зарабляюць дастаткова грошай і таму не нараджаюць дзяцей? З-за геяў і лесбіяк? І таму трэба з імі змагацца? Мне дзіўна чуць, што прычына дэмаграфічнага і эканамічнага дэфолту беларускай нацыі ў 5% гамасэксуальных жыхарах краіны...
Дарэчы, у Максіма існуе ўласны рэцэпт, які можна змяніць грамадскую думку:
— З цягам часу я зразумеў, што стаўленне ЛГБТ-праваабаронцаў да сваёй працы як да «барацьбы супраць гамафобіі» не слушнае. Замест супрацьстаяння грамадскасці трэба з ёй аб'ядноўвацца, размаўляць на адной мове з гетэрасэксуальнымі людзьмі.
Па-другое, нашыя былыя ЛГБТ-праваабаронцы не мелі мэтай кансалідацыю гомасупольнасці. Яны працавалі як лекары — да іх звярталіся ахвары збіццяў ці тыя, чыя правы былі парушаныя. То бок, праваабаронцы мелі справы з наступствамі гамафобіі і нічога не рабілі дзеля таго, каб папярэджваць такія выпадкі. Па-трэцяе, рыторыка праваабаронцаў, у сілу спецыфікі іх дзейнасці, была толькі аб няшчасных і знядоленых геях ці лесбійках (бі і трансгендары рэдка траплялі ў фокус ўвагі). Такім чынам, калі ў беларускіх СМІ былі публікацыі аб гомасэксуалах, то такія людзі паўставалі як ахвяры. Такімі іх бачылі чытачы. Тым часам у свеце шмат прыемных прыкладаў поспеху гомасэксуалаў, якія дасягнулі пэўных вышыняў і карыстаюцца павагай.
Для «Ягады» мы падбіраем навіны, якія могуць быць цікавыя і гома-, і гетэрасэксуальным людзям. Гэта пазітыўныя навіны, якія фармуюць пазітыўны імідж гомасэксуальнай супольнасці ў вачах грамадскасці. Такім чынам мы намагаемся пабудаваць мост узаемапавагі і ўзаемаразумення паміж гетэра- і гомалюдзьмі. Таксама мы супрацоўнічаем з культурніцкімі ініцыятывамі, бо толькі праз культуру магчыма як кансалідаваць гомасупольнасць, так і дапамагчы гэтэра- і гомалюдзям зразумець адзін аднаго.

Стывен Фрай — знакаміты англійскі акцёр, пісьменнік і драматург. У 2015 годзе пабраўся шлюбам з комікам Эліатам Спэнсэрам
Абыякавасць і пасіўная дыскрымінацыя прыводзяць яшчэ і да таго, што шырокае грамадства не бачыць і не ўсведамляе праблем, з якімі сутыкаецца ЛГБТ-супольнасць. Гэта ўсё, а таксама адсутнасць грамадскага дыялогу і ўзаемапавагі — хіба гэта ўласціва толькі тым, што тычыцца сэксуальных меншасцяў?

Выглядае на тое, што гамафобія — толькі адна з праяваў хваробы постасавецкага грамадства, якая палягае ў непрыманні, ігнараванні альбо агрэсіі да ўсяго, што адрозніваецца ад «дзяржаўнага стандарту». А вось каб гэта змяніць, як кажа Эдвард Тарлецкі, «беларусам спачатку трэба вызначыцца, ці яны і далей жывуць у маскоўска-савецкім саўгасе, альбо будуюць сучасную дзяржаву, дзе няма месца для дыскрымінацыі і сярэднявечнага стаўлення да асобы. Толькі калі гэта здарыцца, невядома».