Пра што не давялі кіраўніку краіны

У аўтарытарных сістэмах на кіроўную пасаду прыходзіць, як правіла, «чалавек ад народа». Але чым даўжэй ён знаходзіцца на пасадзе, тым больш ён «бранзавее» — звужаецца далягляд, ён ужо не кантактуе з народам, неадэкватна ацэньвае сітуацыю, рэагуе толькі на тое, што яму «пакладуць на стол». І ў выніку саступае сваё месца новаму «чалавеку ад народа».

Малюнак www.абажур-журнал.рф

Аляксандр Рыгоравіч ва ўладзе ўжо 25 гадоў, і, падаецца, ведае толькі тое, што яму «пакладуць на стол». Гэтым разам яму паклалі «кейс Галавача» — галоўнага інжынера МЗКЦ, якога чатыры гады трымалі ў СІЗА, але віны так і не даказалі. І кіраўнік краіны ў час рабочай сустрэчы са старшынёй Следчага камітэта Іванам Наскевічам заявіў, што бліжэйшым часам правядзе нараду з праваахоўным блокам краіны.

«Вы вялі следчыя дзеянні чатыры з лішнім гады і так нічога ў судзе не даказалі, — абрынуўся Лукашэнка на Наскевіча. — Я не разумею, як можна затрымаць чалавека, пасадзіць яго ў следчы ізалятар і трымаць яго ў чатырох сцянах чатыры гады? Трымаць гэтага чалавека і потым за недаказанасцю адпусціць».

«Я з генеральным пракурорам буду разбірацца, чаму ён так «наглядае» за крымінальнымі справамі і за выкананнем закона», — падкрэсліў кіраўнік краіны.

З цытатаў, прыведзеных БелТА, выглядае, нібыта Аляксандр Рыгоравіч абурыўся не тым, што чалавека трымалі чатыры гады ў зняволенні, а тым, што яго віну так і не здолелі даказаць. Калі гэта сапраўды так, то ніякіх пытанняў не ўзнікае. Але, калі наш правадыр усур’ёз заклапаціўся «зацягваннем следчых дзеянняў», то пачынаць яму трэба не з генпракурора.

Айчынныя праваабаронцы ўжо не першую пяцігодку ўздымаюць пытанне пра неабгрунтаванае ўтрыманне грамадзянаў у СІЗА з пазбаўленнем іх (да вынясення прысуду!) волі і пэўных правоў. «Новы Час» таксама перапісваўся з СІЗА №1 з нагоды таго, што людзям, якія там знаходзяцца, абмяжоўваюць права на перапіску і атрыманне інфармацыі — хаця яны яшчэ не асуджаныя. Таксама неаднаразова ўздымалася пытанне і пра артыкул 411 Крымінальнага кодэкса, па якім чалавека можна трымаць у зняволенні бясконца.

Але кіраўніку краіны пра гэта «не давялі». А змены ў законы ў нас прымаюцца залежным ад Лукашэнкі заканадаўчым органам, і адмяніць той жа 411 артыкул КК альбо вызначыць гранічны тэрмін знаходжання чалавека пад вартай да суда — гэта вырашаецца проста «даручэннем Лукашэнкі дэпутатам».

Як і тое, што не з генпракурорам трэба размаўляць наконт «зацягвання следства», а, зноў жа, з падкантрольнымі судамі. Бо суддзі, якія працуюць «у спайцы» са следствам, неаднаразова адхілялі хадайніцтвы таго ж Галавача пра змену меры стрымання са знаходжання ў СІЗА на падпіску пра нявыезд. Варта толькі даць даручэнне пра пашырэнне «практыкі падпіскі» — і праблема была б вырашаная.

А яшчэ сам спадар Наскевіч павінен быў атрымаць глабальны ўтык аж да пазбаўлення пасады. Таму што «справа Галавача» — гэта яшчэ і справа яго адвакаткі, на якую, за разгалошванне матэрыялаў следства, а потым і, нібыта, за захоўванне зброі, завялі крымінальныя справы. А пазней іх спынілі «за адсутнасцю складу злачынства».

І калі па першым эпізодзе яшчэ можна знайсці нейкую логіку, то адмена пастановы аб узбуджэнні крымінальнай справы за незаконныя дзеянні ў дачыненні да агнястрэльнай зброі, боепрыпасаў і выбуховых рэчываў выклікае пытанні. Бо тут ужо — альбо знайшлі ў яе зброю, альбо не. Калі яна сапраўды захоўвала зброю, то падставы спыняць справу няма. А калі не — то ў ведамстве Наскевіча павінен быў адбыцца вялікі скандал з узбуджэннем іншых крымінальных спраў — за фальсіфікацыю доказаў, падкіданне зброі, наўмысна лжывае абвінавачванне і гэтак далей.

Што-небудзь мы пра гэта чулі? Не. Не толькі яго ведамства, але і сам Наскевіч «умыліся» і зрабілі выгляд, што нічога не здарылася. Падумаеш: зброю адвакату падкінулі! Не яна першая, і не яна апошняя!

А Следчы камітэт — гэта рэформа, праведзеная з ініцыятывы Аляксандра Лукашэнкі. І адказваць за СК, атрымліваецца, павінен таксама ён.

А пакуль кіраўніцтва разбіраецца з сілавікамі, у яго няма часу на вырашэнне іншых, пакуль яшчэ не спешных, але ў перспектыве — вельмі балючых задач. Справа ў тым, што «летняя» гадавая інфляцыя склала 6%, у той час як па прагнозе яна павінна быць не больш за 5%.

Гэта трывожна найперш таму, што лета — традыцыйны час для запавольвання інфляцыі. Таннеюць прадукты, людзі раз’язджаюцца па адпачынках і лецішчах, менш спажываюць. А таму інфляцыя павінная быць меншая, а не большая.

Цяпер не так. Паводле звестак, галоўным чынам на летнюю інфляцыю паўплывала падаражэнне мабільнай сувязі — у сярэднім на 3,72%. Але асноўныя гульцы рынку — МТС і А1 — уключаныя ў рэестр манапалістаў. Таму яны могуць павышаць свае тарыфы толькі са згоды Міністэрства антыманапольнага рэгулявання і гандлю. Відавочна, што МАРГ такую згоду даў, таму ўлады самі апынуліся творцамі росту коштаў у эканоміцы.

Але, калі глядзець на паўгадавыя паказчыкі, то атрымліваецца дзіўная рэч. За паўгода на 9–11% выраслі цэны на… сацыяльна значныя прадукты харчавання! Пры гэтым кошт сацыяльных тавараў і паслуг таксама кантралююць органы ўлады. Амаль усе пазіцыі ў гэтым спісе займаюць прадукты харчавання — гэта хлеб, мяса, яйкі, малако, соль і іншыя.

Пры гэтым рост цэнаў на гэтыя тавары па некаторых пазіцыях амаль у два разы перавышае агульны ўзровень цэнаў, што і выклікала занепакоенасць у тым жа МАРГ. Высвятляецца, што цэны растуць не за кошт вытворцы, а за кошт гандлёвых надбавак у крамах.

Чыноўнікі сустрэліся з прадстаўнікамі гандлю і пагразілі ім пальчыкам, патлумачыўшы, якой павінна быць надбаўка. І заявілі, што, калі «парадку» не будзе, то МАРГ разгледзіць пытанне аб увядзенні часовага цэнавага рэгулявання на сацыяльна значныя тавары.

Можа быць, хутка мы і адчуем зніжэнне цэнаў, але наўрад ці. Інакш нашым «забранзавелым» не будзе чым давесці сваю патрэбнасць у будучыні.



Хочаце ведаць больш? Сачыце за нашымі публікацыямі ў Telegram і Facebook!